Навігація. Що це і як працює

Для початку треба розібратись з термінами. Навігація в англійській мові зветься «wayfinding», тобто знаходження шляху. І таке значення краще показує суть — допомогти людині пройти вірним шляхом до цілі.

Якщо у Пінтересті пошукати за словом wayfinding, то можна побачити багато всякої краси.

Результати по запросу wayfinding на Пінтересті

Але це лише ~5% навігаційного проєкту.

Що таке навігація

Навігація — структурований набір рішень, які дозволяють дістатись пункту призначення. 

Рішення мають допомагати:

  • Зрозуміти, де ти знаходишся.
  • Зрозуміти, як все влаштовано навкруги та як побудувати маршрут.
  • У точках прийняття рішень зрозуміти, куди рухатись далі (повороти, розгалуження тощо)
  • Підтверджувати правильність напрямку по маршруту.
  • Ідентифікувати місце, якого дістався.

І якщо спростити, системи навігації складаються з чотирьох типів знаків:

  • Орієнтувальні — карти чи схеми для орієнтування у просторі та будування маршруту;
  • Напрямні — вказівники у точках прийняття рішень та розгалуженнях;
  • Ідентифікаційні — підписують об’єкт, щоб людина зрозуміла, куди потрапила;
  • Інформаційні — заборони, обмеження, правила (наприклад, «Проходу немає»).
Типи навігаційних знаків

Процес створення

Створення і життя навігації зазвичай можна розкласти на шість етапів.

  1. Розуміння контексту. Для цього є дві складові: місце і люди (користувачі) цим місцем. Потрібно зрозуміти як влаштоване місце, які у нього користувачі та які у цих користувачів потреби і як користувачі сприймають місце.
  2. Інфопланування. Планування розміщення майбутніх знаків, створення контенту цих знаків та принципів їх створення.. Мабуть, найвідповідальніший етап, бо не важливо наскільки класний знак, він не буде корисним, якщо він розміщений не там, де потрібно, і говорить не те, що потрібно.
  3. Дизайн. Навігація як частина комунікації місця та його бренду. Потрібно створювати універсальний дизайн — для всіх користувачів, та враховувати саме навігаційні нюанси.
  4. Тестування. Всі придумані рішення потрібно подивитись в самому середовищі, а краще відтестувати на користувачах.
  5. Виробництво та монтаж. Навігація — реальні артефакти та конструкції, які треба виготовити. Для цього потрібні документація та специфікації для виробників, макети всіх знаків та схеми розміщення. Після виробництва всі знаки треба змонтувати на реальні місця, це також варто контролювати.
  6. Обслуговування. Після встановлення життя навігації не закінчується, починається процес обслуговування, бо потрібно тримати інформацію актуальною та оновлювати знаки, або відновлювати навігацію після вандалізму.

В наступних частинах ми детальніше подивимось на кожен з етапів.