Велонавігація: тестування реальністю

До Дня Києва цього року з ініціативи та за фінансування міської адміністрації «Агенти Змін» разом із Асоціацією велосипедистів Києва розробили пілотний проект велосипедної навігації. Перший веломаршрут «Довбичка» на Трухановому острові отримав широкий розголос і, в цілому, позитивні відгуки велосипедистів.

Мер проінспектував запуск проекту

Мер проінспектував запуск проекту

За кілька місяців після відкриття веломаршруту ми вирішили проїхатися по ньому і протестувати на власному досвіді результати нашої роботи. Результати отримали неоднозначні, але про все по порядку.

У святих місцях багато нечисті

Прямо на в’їзді на маршрут нас зустрів МАФ з облаштованим «місцем відпочинку» у вигляді декількох столиків і лавок.
Для порівняння можна подивитись, як було в день монтажу знаків:

Травень 2015

Травень 2015

З тим, що маємо зараз:

Липень 2015

Липень 2015

Безумовно, що тут має бути місце, де люди зможуть купити води
та відпочити, але варто намагатися більш органічно вписувати інфраструктуру у навколишній простір.

Опори для знаків використовуються для альтернативної навігаціі у вигляді синьо-жовтих стрілок дитячого табору та різного типу оголошень.

Цей тип альтернативної навігації зрозуміти та пояснити дуже важко:

До Михайла направо

До Михайла направо

На маршруті

На самому початку кільцевого маршруту хтось вивалив гору будівельного сміття:

Будівельне сміття

Будівельне сміття

Від початку і аж до середини маршруту не лишилося практично жодного цілого знаку. У багатьох випадках було зірвано все повністю.

Опори без знаків

Найбільше постраждали таблички із зазначенням поточної локації. Для місцевих умільців-вандалів вони виявилися найціннішим артефактом.

Ми доклали чимало зусиль щодо проектування антивандальних конструкцій, але за великого бажання зняти з них таблички виявилося все ж таки можливо. Хоча для цього й необхідно озброїтися хрестовою викруткою та витратити час. Однак такі умільці знайшлися.

Опори без знаків поточного місцезнаходженя:

А от вибір композиту як відносно не дорогого та міцного матеріалу для виготовлення табличок себе цілком виправдав. Як ми переконались під час поїздки, цей матеріал є доволі міцним та надійним. Завдати йому шкоди без спеціального обладнання виявилося доволі важко. Композит ніби й не має жодної цінності для мисливців за металом, втім багато табличок відкрутили. Якщо хтось має раціональне пояснення цьому факту, будемо вдячні.

Антивандальний знак

Антивандальний знак

Когось дуже сильно засмутило те, що не вдалося зняти знак.
Постраждала вся конструкція, хоча встояти їй все-таки вдалося.

Постраждала опора 1

Постраждала опора 1

Але одна з опор не встояла. Судячи з обставин, за яких ми її побачили, можна зробити висновок, що у вандала був скоріше спортивний інтерес витягнути забетонований брус, ніж інтерес до навігації. Всі знаки залишилися на місці, а саму опору акуратно оперли на дерево.

Чьот пріунил…

Чьот пріунил…

Цікаво, що було знищено всі знаки, які вказували напрямок до пляжу. Приклад одного знака із вказівкою напрямку. Було/стало:

Певно, варто більше часу приділяти аналізу інтересів і потреб різних груп. Є гіпотеза, що хтось дуже сильно не хотів, щоб про пляж дізналися нові люди.

А ось на другій половині маршруту зберіглася більшість знаків.

Знаки у бік міста:

За одного битого, двох небитих дають

Оскільки це був пілотний проект, для нас вкрай важливо зробити правильні висновки. Для більш надійного кріплення опори ми вже проектуємо новий варіант конструкції, який до того ж можна буде встановлювати без застосування цементного розчину. Але це обов’язково потрібно буде протестувати в польових умовах.

Схематичне зображення нової конструкції

Схематичне зображення нової конструкції

Також в наступних проектах необхідно використовувати шурупи не під стандартні викрутки. Наприклад, під шестигранник або зірочку.

Приклади антивандальних шурупів

Приклади антивандальних шурупів

Висновки

Система навігації — це елемент міської інфраструктури, який необхідно доглядати та підтримувати у належному вигляді, як, скажімо, дороги чи вуличне освітлення. Не можна просто взяти і реалізувати проект веломаршруту, а потім забути про нього. Його слід обслуговувати, регулярно замінювати всі пошкоджені елементи. Важливо, щоб замовник із самого початку усвідомлював, що навігація чи благоустрій — це не разова ініціатива, а процес, який важливо ініціювати і реалізувати, але ще важливіше — підтримувати.

У будь-якому разі, маршрут «Довбичка» — це перший успішний проект у Києві, коли професійні дизайнери розробили навігацію для велосипедистів. А також хороший прецедент, який підштовхне місто до появи нових подібних ініціатив.

Ми отримали неоціненний практичний досвід, який буде вкрай корисним для розвитку та покращення наступних проектів. Плануємо, що наступний проект навігації для велосипедистів — веломаршрути на ВДНХ та у Голосіївському лісі.