Яким має бути майбутній сквер: тактичний урбанізм для тестування гіпотез

Минулої суботи разом з нашими студентами курсу Urban Design ми провели воркшоп, на якому за допомогою тактичних інтервенцій швидко перевірили ідеї щодо благоустрою скверу на Великій Житомирській біля входу на Пейзажну алею.

Вибір скверу

Розпочали ми цей проект з пошуку скверу, що має потенціал стати комфортним публічним простором, але наразі цей потенціал не використовує. Після пошуку та спільного обговорення ми обрали сквер на Великій Житомирській.

 

Це місце знаходиться на одній із центральних вулиць Києва, однак зараз перебуває у занедбаному стані і використовується тільки для парковки, вигулу собак та транзиту до Пейзажної алеї.

Дослідження

Як і будь-який інший проект «Агентів змін», проект благоустрою скверу ми розпочали із досліджень. Для нас було важливо отримати відповіді на наступні питаня:

  • В якому стані перебуває територія зараз: лавки, смітники, озеленення, освітлення, тінь тощо.
  • Хто наші реальні та потенційні користувачі, а також які в них потреби.
  • Які публічні простори та соціальна інфраструктура вже є поруч зі сквером. Які потреби наших користувачів вже реалізуються в цьому районі та чого можна не робити в майбутньому сквері.
  • Хто наші можливі партнери: мешканці, бізнес, адміністрація.
  • Які можуть виникнути потенційні конфлікти між користувачами простору.
  • Хто щось робить чи вже зробив на цій території.
  • Кількість, стать та вік людей, що проходять повз цей сквер транзитом.
  • Це початок, кінець чи середина їх маршруту.
  • Яка існуюча інфраструктура: транспорт, місця продажу їжі та напоїв, туалети.

Постановка задачі

Обробивши попередні результати досліджень, ми виявили, що користувачі скверу найчастіше стикаються з двома проблемами:

  1. Вони губляться та не можуть знайти дорогу до Пейзажної алеї;
  2. Відчувають себе в небезпеці у вечірній час через відсутність освітлення та порівняно велику кількість безхатченків.

 

Саме тому ми сформулювали задачу проекту як: «Як би ми могли створити безпечний простір з впорядкованим пішохідним трафіком».

Висування гіпотез

Після проведення попередніх досліджень та формулювання задачі, ми провели брейншторм, на якому висунули гіпотези рішень, які зможуть наблизити нас до досягнення мети нашого проекту.

 

Задля впорядкування простору ми вирішили розробити навігацію, яка пояснить відвідувачам, як саме їм дістатись до Пейзажної алеї.

Зробити простір безпечнішим ми планували, збільшивши кількість людей в сквері та часу, який вони проводять у ньому. Аби користувачам було цікаво зупинитись та чимось зайняти себе в цьому місці, ми вирішили додати функції, яких наразі немає в інших публічних просторах району та міста: музичну зону із хангами та майданчик для гри у петанк.

Тестування та тактичний урбанізм

Всі наші гіпотези ми вирішили одразу протестувати у форматі воркшопу в реальних умовах з реальними користувачами скверу. Провести воркшоп нам допоміг Андрій Бражник із Cullmann Workshop. Разом із ним ми зібрали прототипи для тестування, використовуючи тільки ватмани, картон, скотч, пластикові стяжки, клей та маркери.

 

На тимчасовій навігації ми показали напрямки до Пейзажної алеї та інших точок тяжіння.

 

А на початку алеї розмістили знак з її схемою.

 

Найбільший інтерес викликала музична зона із хангами.

 

Ми зібрали підставки та стільці, тож кожен охочий міг пограти на цьому інструменті.

 

Гра на хангу не вимагає спеціальної підготовки, а звук дуже мелодійний та тихий (отже не буде заважати жителям прилеглих до скверу будинків).

 

Було цікаво спробувати і дорослим і дітям.

 

Якщо прийшли зі своїм інструментом — долучайтесь до гурту.

 

Поруч ми розгорнули та протестували майданчик для петанку — гру з доволі простими правилами, що захоплює з перших хвилин.

 

За правилами гри гравець, що кидає кулю, має стояти обома ногами торкаючись землі. Для Максима вирішили зробити виняток.

 

Із решти матеріалів створили деякі дуже прості вуличні меблі: стіл та місця для сидіння.

 

З одного із таких крісел вийшла чудова фотозона.

 

Під час взаємодії користувачів з щойно створенним простором ми одразу ж проводили опитування, щоб зрозуміти, що їм подобається, а що — ні, а також, чого ще не вистачає для створення комфортного скверу.

Що далі

Далі ми дозбираємо відсутні дані, обробимо результати досліджень та проведеного воркшопу, розробимо проект скверу та почнемо кампанію із пошуку грошей, необхідних для його реалізації.